zondag 6 mei 2012

Zpagetti mandjes (2)

Zoals beloofd heb ik het patroon van deze mandjes uitgeschreven.
Het originele patroon vind je hier en is in het Engels geschreven
en gehaakt met super bulky garen en haaknaald 8.
Dit mandje heb ik met zpagetti gehaakt en mijn haaknaald aangepast
aan de dikte van de garen. Door een kleinere haaknaald te gebruiken
krijg je wel een mooier en steviger effect.

Haak 2 losse
Ronde 1: haak 8 vaste in de tweede losse.
Ronde 2: haak 2 hst in elke v, eindig de ronde met hv in 1e hst (16)
Ronde 3: haak 2 l, 2 hst in elke 2 hst, eindig de ronde met hv in 1e hst (24)
Ronde 4: haak 2 l, 2 hst in elke 3 hst, eindig de ronde met hv in 1e hst (32)
Ronde 5: haak 2 l, 2 hst in elke 4 hst, eindig de ronde met hv in 1e hst (40)

De volgende ronde is het eerste rondje van de rand van het mandje, je werkt in de lus aan  de achterkant van het halve stokje. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken.

Ronde 6: haak 1 l, haak 1 v in de achterste lus van het hst van de vorige ronde
(dus niet in het v-tje aan de bovenkant)
Ronde 7: 2 l, 1 hst in elke v, eindig de ronde met hv in 1e v
Ronde 8: 1 l, werk in de achterste lus, 1 v in elke hst, eindig de ronde met hv in 1e hst
Ronde 9: 2 l, 1 hst in elke v, eindig de ronde met hv in 1e v
Ronde 10: 1 l, 1 v in elke hst, eindig de ronde met hv in 1e hst
Ronde 11: 2 l, 1 hst in elke v, eindig de ronde met hv in 1e v
Ronde 12: 1 l, werk in de achterste lus, 1 v in elke hst, eindig de ronde met hv in 1e hst
Ronde 13: 2 losse, 1 hst in de volgende 8 v van de vorige ronde, 7 l, sla 5 v over, 13 hst,
7 l, sla 5 v over, 5 hst, eindig de ronde met hv in 1e hst.
Ronde 14: 1 l, 8v , 9 v om de 7 l van de vorige ronde haken, 13v, 9 v om de 7 l van de vorige ronde haken, 5v, eindig de ronde met een hv in de 1e v.

Hecht de draden af en klaar is je mandje.



Voor het kleine mandje zoals ik hier gemaakt hebt gebruik je ronde 1 t/m 7 van het grote mandje
en dan als volgt.


Ronde 8: 2 l, 1 hst in de achterste lust van de hst van de vorige ronde,
eindig de ronde met hv in 1e hst
Ronde 9: 1 l, 1v in elke hst, eindig de ronde met hv in 1e hst
Ronde 10: 1hv in elke v, eindig met een hv.

Heel veel succes met het  maken van deze mandjes, uit een bol zpagetti kan je een groot en een kleiner mandje maken. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd op te schrijven maar als je een foutje vind dan hoor ik het graag.
Groetjes,
Bien



 

7 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Bedankt om dit te delen. Ik heb hier zpaghetti liggen, het wordt hoog tijd dat ik er eens iets mee ga doen. Dit mandje lijkt me leuk om mee te beginnen.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam van de week hier bij de Kruidvat "Zpaghetti" tegen....Daar zat wel een mooie donkerblauwe kleur bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn erg leuk, dank je voor het patroon!
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This is a great pattern. I have some Hoopla yarn ready to make one of these!
    Have a great weekend.
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om te beginnen: dank u voor dit leuke patroon, mijn mandje begint aardig at vorm te krijgen.
    vraagje bij ronde 13: we zitten op een basis van 40 steken te haken
    2 losse, 1 hst in de volgende 8 v van de vorige ronde, 7 l, sla 5 v over, 13 hst,
    7 l, sla 5 v over, 5 hst, eindig de ronde met hv in 1e hst.
    als ik tel 8hst + 5 v overslaan + 13 hst + 5 overslaan + 5 hst
    in totaal kom ik maar op 36? doe ik iets fout of is het de bedoeling dat ik het 4 steken kleiner maak?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://casacreaemilia.blogspot.nl/2014/08/een-mandje-van-zpagetti-patroon.html Deze maakte ik met behulp met jouw patroon. :-)

    Groetjes Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vraagje hoeveel zpagetti heb je nodig ?

    BeantwoordenVerwijderen